Per 1 oktober 2024 wordt de klachtencommissie voor tolkgebruikers ondergebracht bij het RTGS.
Dit bericht in NGT
Tolkgebruikers kunnen bij deze klachtencommissie (www.klachttolk.nl) een klacht indienen over tolken gebarentaal of schrijftolken als zij vinden dat de tolk zich niet aan de beroepscode heeft gehouden, ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van het tolken, of van mening zijn dat het gedrag van de tolk niet is zoals dat in de beroepscode staat beschreven.
Om de zichtbaarheid te vergroten én de klachtencommissie verder te professionaliseren, hebben belangenorganisaties van tolkgebruikers én beroepsverenigingen van tolken besloten de klachtencommissie onder te brengen bij RTGS. In eerste instantie voor een proefperiode. Na de behandeling van drie klachten zal dit geëvalueerd worden.
De klachtencommissie blijft een onafhankelijke commissie die klachten van tolkgebruikers over tolken in behandeling neemt. Zij kan daarin bemiddelen om tot een gezamenlijke oplossing te komen, of een uitspraak doen over de vraag of een klacht terecht of niet terecht is. De klachtencommissie kan geen straf opleggen aan een tolk, maar wel een advies uitbrengen.
Het is belangrijk dat tolkgebruikers gebruik maken van de mogelijkheid om een klacht in te dienen als zij niet tevreden zijn over de kwaliteit van tolken. Met het indienen van een klacht wordt een individuele tolk aangesproken op zijn/haar functioneren en kan deze de handelwijze aanpassen. Het indienen van een klacht is ook belangrijk voor de verdere professionalisering van de hele beroepsgroep van tolken. Van iedere klacht kan iedere individuele tolk iets leren.
De klachtencommissie kan ook, als er vaak dezelfde soort klachten binnenkomen, een signaal afgeven naar bijvoorbeeld de beroepsverenigingen of het RTGS over dingen die verbeterd kunnen worden.
Ben je niet tevreden over het functioneren van een tolk? Heb je dit met de tolk besproken, maar ben je niet tevreden met de uitkomst van dit gesprek? Kijk dan op de website van www.klachttolk.nl over de mogelijkheden voor het indienen van een klacht.