Vanaf 01 oktober 2024 is de Klachtencommissie ondergebracht bij het Register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken (RTGS). Het stakeholdersoverleg van RTGS is verantwoordelijk voor de besluitvorming over het beleid (en de financiën) van de Klachtencommissie. Ze bemoeien zich niet met het behandelen van klachten. Het stakeholdersoverleg van RTGS bestaat uit de beroepsvereniging van tolken gebarentaal, de beroepsvereniging van schrijftolken én verschillende belangenorganisaties voor doven en slechthorenden.

De Klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die klachten van tolkgebruikers over tolken gebarentaal (NGT, NmG, vierhandengebaren) of schrijftolken onderzoekt en beoordeelt. De Klachtencommissie bestaat uit minimaal vijf en maximaal negen leden en ziet er als volgt uit:

1. een onafhankelijke voorzitter
  2. twee (vertegenwoordigers van) tolkgebruikers van tolken gebarentaal (NGT/NmG/vierhanden);
  3. twee (vertegenwoordigers van) tolkgebruikers van schrijftolken;
  4. twee (vertegenwoordigers van) tolken gebarentaal (NGT/NmG/vierhanden);
  5. twee (vertegenwoordigers van) schrijftolken

Een klacht kan ingediend worden als een tolkgebruiker vindt dat een tolk zich niet aan de beroepscode houdt, zich niet professioneel gedraagt of de kwaliteit van het tolken niet voldoende vindt.

De Klachtencommissie kan bemiddelen om tot een oplossing te komen of kan een uitspraak doen over de klacht. Deze uitspraak kan bijvoorbeeld zijn dat de klacht (gedeeltelijk) terecht of (gedeeltelijk) niet terecht was. Een uitspraak wordt anoniem gepubliceerd op de website van de Klachtencommissie.
De Klachtencommissie kan ook, naar aanleiding van klachten, algemene signalen en adviezen geven aan organisaties in het werkveld, zoals bijvoorbeeld het RTGS, met het doel om de kwaliteit van tolkdiensten te verbeteren.
Voor meer informatie over de werkwijze, de samenstelling en het reglement van de Klachtencommissie kunt u terecht op de website https://klachttolk.nl/

Via die website, kunt u een klacht indienen. Dat kan door het klachtenformulier online in te vullen en op te sturen. U kunt uw klacht schriftelijk, via een audio-opname óf via een beeldopname (in Nederlands of Nederlandse Gebarentaal) indienen. We adviseren u eerst goed alle informatie op de website door te nemen, voordat u een klacht indient. Als u vragen heeft over de informatie op de website van de Klachtencommissie of over het indienen van een klacht, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de Klachtencommissie via het contactformulier van de Klachtencommissie.